Dar slobody a niečo pre ňu urobiť.
Veľmi ma oslovil jeden článok v časopise Eleuteria o
slobode a o tom, že niečo je potrebné pre tento dar urobiť.
Inšpiráciou je osoba pápeža Jána Pavla II.a Franciszka
Blachnického, zakladateľa Hnutia Svetlo – Život a Kruciaty
oslobodenia človeka. Oboch spájal aj zápas o slobodu človeka.
1.
Sloboda je privilégium, ale aj najťažší dar. Sloboda je realizovať
seba ako dar pre iných. Sloboda je ako oheň, voda a vietor.
Pokiaľ tieto živly sú limitované, tak slúžia. Ale keď sa rozšíria a nie
sú limitované, tak môžu v mnohom poškodiť.
Oheň môže ohriať a pomôcť, ale môže aj poškodiť svojím
požiarom. Sloboda je ako voda, ktorá očisťuje a ktorá udržiava
život. No voda sa môže premeniť na ničiacu povodeň. Sloboda je
ako vietor, ktorý spôsobuje premeny v spoločnosti, je vetrom
nádeje. No sloboda je aj vietor revolúcie, ktorá ničí všetko, čo je
pekné a krásne.
Kde je teda hranica medzi skutočnou slobodou a slobodou,
ktorá všetko ničí?
Čo robí slobodu vodou živou, služobným ohňom a vánkom Ducha
sv.?
2.
Pýtame sa: Čo je sloboda? Odpoveď hľadáme v apoštoloch
slobody – Ján Pavol II. a Franciszek Blachnicki. U nich môžeme
vidieť, že sloboda sa prejavuje cez verejné svedectvo.
Vytvára sa v detstve, v rokoch mladosti a sa rozvíja celý život.
Sloboda sa nikdy nekončí.
Ján Pavol hovorí, že otázka na slobodu je základnou otázkou pre
všetky otázky a odpovede na ľudskú morálku. Tu je spájaná
sloboda so zodpovednosťou. Zdôrazňujeme, že sloboda je
závislosť na pravde.
Sloboda Jána Pavla II. a F. Blachnického sa kryštalizovala v
podmienkach ich života a znakov čias. Začiatok ich života je
spojený so začiatkami nezávislosti Poľska. Druhá svetová vojna im
pomáha si uvedomovať dar slobody pre národ. A po vojne
prichádza komunizmus, ktorý tiež ohrozuje slobodu človeka.
Blachnicki založil v 50.rokoch Krucjatu striezlivosti, ktorá bola r.
1960 zlikvidovaná režimom. Potom bol na štúdiách na Univerzite
v Lubline a neskôr odchádza do Kroscienka, aby zakladal oázy v
duchu Druhého Vatikánskeho Koncilu (1962-1965). Hnutie
Svetlo – Život vzniklo ako odpoveď na Koncil.
Ján Pavol II. ešte ako Karol Wojtyla je v Ríme na Koncile. Jeho
tiež veľmi ovplyvnil Koncil. Osoba a spoločenstvo sú hlavné témy
Koncilu, ktoré Wojtyla a Blachnicki prijali a sa s nimi stotožnili.
Pápež Ján Pavol II. spomína aj na oázy a Kroscienko a hovorí, že
Hnutie je preložená ekleziológia (náuka o Cirkvi) Koncilu
V čom sa teda prejavuje podstata apoštolátu slobody oboch
duchovných bohatierov? V ich náuke o základných hodnotách
človeka: Človek ako osoba – najvyššia hodnota a spoločenstvo –
prostredie vzrastu človeka. Vzorom je Boh a miestom realizácie je
Cirkev ako živé spoločenstvo.
Pápež hovorí: Nebojte sa! a Otvorte dvere Kristovi!
Viera v Krista prináša slobodu. Strach budí nedôveru voči Bohu.
My máme veriť Bohu. Preto sa nemôžeme odvracať od pravdy.
Tu niet miesta pre kompromisy.
F. Blachnicki založil Kruciátu oslobodenia človeka (KOČ) ako
odpoveď na apel Jána Pavla II, ktorý prišiel na prvú návštevu do
vlasti a vyzval, aby ľudia sa postavili proti všetkému, čo ničí
ľudskú dôstojnosť. KOČ spojil aj s ohlásením veľkej evanjelizácie
pod heslom Ku Kristovi Vykupiteľovi. Tento projekt mal prísť k
všetkým Poliakom s pomocou filmu Ježiš. Kruciáta a evanjelizácia –
majú ísť spolu. Jedno bez druhého nemôže existovať.
Evanjelium a oslobodenie sú podstatnými prvkami služby Svätého
Otca a aj dynamického programu KOČ.
Začiatky pontifikátu pápeža boli naplnené volaním po skutočnej
slobode v krajinách komunizmu a v krajinách latinskej Ameriky,
kde bola teológia oslobodenia. Pápež Slovan hovoril o ľudských
právach a práve na samostatnosť národa. Sloboda národom
koncom 80.tých rokov bola zázrakom. (porov.: Václav Havel)
Človek v bielom šate vyhral zápas nad násilím.
F. Blachnicki pripravil na pápežskú návštevu v Kroscienku
večeradlo Jána Pavla II., no nebol tam pápež. Ale tento
amfiteáter je miestom KOČ, kde sa schádza vojsko Gedeona,
ktoré poukazuje na Božiu moc. Otec Franciszek založil KOČ ako
vojsko Gedeona, ktoré vyslobodzuje z otroctva alkoholu a iných
závislosti. Pri pápežovej ceste v Nowom Targu Biblia sa niesla v
sprievode obetných darov, spolu s knihou skutkov oslobodenia.
Musíme si uvedomiť, že niet slobody bez Božieho slova-bez Krista.
3.
Ján Pavol II. a F. Blachnicki mali aj mariánsky kľúč slobody. (litera
M v erbe pápeža a KOČ) Na základe slobody je viera v Krista,
ktorému verila Mária. Matka Božia je v tomto nám príkladom.
Mária je verná Ježišovi až pod kríž. Je tu viera a dôvera v Krista,
ktorý nás vykúpil. Krížom milujeme.
Heslo Jána Pavla je v erbe KOČ: Nebojte sa! a ešte je tam malé
m – naše odhodlanie ísť za Kristom. Kríž vyslobodzuje zo strachu.
Keď akceptujem kríž tak mám odvahu.
Blachnicki založil v nemeckom zahraničí Nezávislú kresťanskú
sociálnu službu, Kresťanskú službu pomoci Poľsku a Kresťanskú
službu oslobodenia národov.
Tieto aktivity otec Franciszek dal pod patronát Panny Márie a to
s novou výzvou: Jasnohorská zornička slobody. Sv. Otec na
Jasnej Hore povedal r. 1981: tu sme boli vždy slobodní.
Úlohy dané Cirkvi:
- evanjelizácia
- oslobodenie skrze pravdu, uznať si v pravde, kto som
a aké mám problémy? Byť citlivým na pravdu hriechu a zla.
- Služba milosrdenstva
Podľa Jána Pavla II. Aká je úloha KOČ? Aký je program
KOČ? ;...Pomôžte súčasnému človeku zažiť milosrdnú lásku
Božiu!
KOČ v novej skutočnosti:
- služba modlitby, adorácie, modlitebné stretnutia,
pobožnosti, krížové cesty,...
- služba evanjelizácie (film Ježiš)návštevy vo
farnostiach,školy
- služba milosrdenstva (charita)
- plnšie zaangažovanie sa do diela KOČ: svedčiť o
pravde, oslobodzovanie z alkoholizmu, oslobodzovanie od
egoizmu, ktorý sa prejavuje potratami (diakonia života)
Blachnicki povedal:...Gedeon si vybral iba odvážnych, iba tých,
ktorí ostali po prvej skúške, ktorej sa malo poddať celé vojsko.
My taktieť hľadáme odvážnych ľudí, ktorí dokážu ináč myslieť
než prikazuje obyčaj, ktorá je väčšinou pijanskou obyčajou. Z
týchto ľudí chceme vytvárať KOČ-nové vojsko Gedeona, s
ktorým je možné vydať sa na víťazný boj.
(spracované podľa časopisu Eleuteria: ThDr. Jozef Heske, PHD.)
|