Kruciáta oslobodenia človeka

Počúvajte
Rádio Mária

Dnes je štvrtok 25. apríl 2024 , meniny má Marek , zajtra bude mať meniny Jaroslava. Blahoželáme!

LITURGICKÝ KALENDÁR:
Liturgické čítania na dnes


Úvodná prednáška otca Jozefa Heskeho

Milý otec biskup, bratia a sestry!

Častokrát, keď sa stretávam s ľuďmi a hovoríme o Kruciáte, o tomto diele, tak, väčšinou ľudia majú takú zvláštnu mienku – Kruciáta, to sú tí, čo nepijú. Takto väčšinou to vnímajú ľudia, naše okolie toto nádherné dielo. Musíme si uvedomiť, že keď chceme správne zodpovedať na otázku, čo je to Kruciáta oslobodenia človeka, tak je potrebné preniknúť do podstaty Kruciáty oslobodenia človeka, čiže mať poznanie, mať vedomosť čo to je a potom tým ľuďom vedieť správne a dobre vysvetliť, čo to vlastne je toto dielo a tak šíriť medzi ľuďmi. Toto dielo, teda KOČ vzniklo z iniciatívy Františka Blachnického, poľského kňaza, ktorý bol zakladateľom hnutia Svetlo-Život. Tento kňaz mal takú úžasnú charizmu – on vedel hneď odpovedať na rôzne výzvy, na rôzne cirkevné dokumenty,. On to si hneď vedel praktizovať, premietnuť do konkrétneho života. Keď Svätý otec Ján Pavol II. sa stal pápežom, tak v 78 poslal list požehnania do Poľska – Poliakom a v tomto liste vyzval Poliakov, aby sa postavili proti všetkému čo ničí ľudskú dôstojnosť človeka. A tento apel, túto výzvu pápeža počul otec Fr. Blachnický a on hneď reagovala vyzval všetkých členov oázy v celom Poľsku, aby sa zapojili do diela KOČ. Čiže vlastne už vtedy v 78. už ľudia v Poľsku sa zapojili do tohto diela. Slávnostné, oficiálne uvedenie do života bolo 8.6.1979 v Novom Targu, keď sv. otec slúžil sv. omšu pri pápežskej návšteve v Poľsku. Tam toto dielo KOČ bolo tak slávnostne uvedené do života. o. Blachnický aj ostatní Sv. otcovi priniesli knihu skutkov oslobodenia a do tejto knihy sa zapísali všetci, ktorí sa chceli zapojiť do tohto diela. Táto Kruciáta oslobodenia človeka predovšetkým prebehla a prebieha v duchu novej kultúry. Otec Fr. Blachnický veľmi pertraktoval, až šíril novú kultúru, teda myšlienku novej kultúry, ktorá bola vtedy veľmi potrebná a samozrejme aj dnes je potrebná nová kultúra. Nová kultúra života, čistoty, skromnosti, kultúra, ktorá je naplnená slobodou, pravdou, proste, kde niet klamstva, kde niet otroctva. Ale aby človek mohol túto novú kultúru žiť, tak predovšetkým sám človek musí byť slobodný, sám človek musí byť novým človekom, to znamená mať nové srdce, nové myslenie, novú mentalitu. Človek obrátený, človek, ktorý sa rozhodol pre Ježiša Krista, človek, ktorý miluje Ježiša, ktorý sa zaľúbil do Ježiša. Iba ten človek, ktorý odovzdal svoj život Kristovi naplno, iba takýto človek môže prežívať skutočnú slobodu a môže aj iných privádzať k tejto kultúre, k tejto slobode. Človek, ktorý je zotročený, človek, ktorý je slepý nemôže pomáhať druhým. Človek, ktorý je v bahne, nemôže pomáhať druhému, ktorý je v bahne. To je podmienka, ktorú otec Fr. Blachnický veľmi zdôrazňoval. Iba človek slobodný môže vyslobodzovať. Toto si musíme aj v dnešnej dobe uvedomiť. Nová kultúra o ktorej otec Fr. Blachnický hovorí, spočíva v oslobodení človeka od všetkého čo ponižuje jeho dôstojnosť. Od všetkého! Čiže nielen alkoholizmus, samozrejme, alkoholizmus to je najčastejší jav v ľudskej spoločnosti. Ako sa hovorí je to droga tolerovaná spoločnosťou najviac. To je taký najrozšírenejší neduh, ale pritom vieme, že sú aj iné neduhy a veľmi rozšírené neduhy a zlé veci, ktoré ničia ľudskú dôstojnosť človeka. Nová kultúra spočíva v tom, že máme byť slobodní od všetkého, čiže nielen v jednej veci, ale aj v iných oblastiach života máme byť slobodní, máme prežívať tú vnútornú duchovnú slobodu. Lebo čo z toho, že dobre, ja budem mať sľub dobrovoľnej abstinencie ale v iných oblastiach budem zotročený, budem závislý. Život sa týka rôznych oblastí, nielen tohto rozmeru. Ďalej nová kultúra spočíva v rozvíjaní skutočných hodnôt osoby a spoločenstva v každej oblasti života. Nová kultúra je dnes veľmi potrebná forma svedectva a evanjelizácie. Kruciáta oslobodenia človeka má totiž tri také hlavné činnosti.: modlitba – teda osobná a spoločná modlitba, potom evanjelizácia a apoštolát a potom pôst – forma pôstu vo forme dobrovoľnej abstinencie. To sú tri také hlavné činnosti diela Kruciáty oslobodenia človeka. Modlitba, pôst a evanjelizácia – to je nutné, lebo my vlastne musíme ľuďom ohlasovať Ježiša Krista. Je to nutné, aby sme ľuďom hovorili o Božej láske, o tom, že Boh má pre nás nádherný plán, o tom, že hriech je tou najväčšou prekážkou, ktorá nedovolí prežívať skutočnú Božiu lásku. Evanjelizácia je o tom, že iba v Ježišovi Kristovi je spása, je riešenie. On je ten most, ktorý nás spája s Bohom. A nakoniec evanjelizácia má vyústiť do toho, že mám sa osobne rozhodnúť pre Ježiša Krista, mať s ním osobný vzťah. Toto je cieľ evanjelizácie. A toto má nová kultúra, dielo Kruciáty šíriť. Musíme si dnes uvedomiť jednu veľmi dôležitú skutočnosť a to, že aj naša spoločnosť je ohrozená všelijakými zlými vecami, je manipulovaná. Väčšina chce podrobiť jednotlivca. Častokrát jednotlivec, človek sa prispôsobuje väčšine. Aj my kresťania veriaci ľudia sa častokrát prispôsobujeme okoliu, prispôsobujeme sa prostrediu. A nová kultúra, alebo dielo Kruciáty oslobodenia človeka má nám pomôcť, aby sme sa vedeli vyslobodiť. Aby, nie, že prostredie na nás vplývalo, ale aby sme my mohli vplývať na prostredie a to ako nový človek, človek, ktorý prežíva slobodu v Ježišovi Kristovi. Iba takýto človek dokáže byť slobodný, nedá sa zmanipulovať verejnou mienkou, módou, módnymi trendmi, ktoré sú v dnešnej dobe habadej. Opäť by som sa chcel vrátiť k dielu Kruciáty oslobodenia človeka. Prečo tento názov „Kruciáta“. Je to poľská skratka od slova kríž – Crux – latinský názov. Kríž je znakom víťazstva nad zlom a nad hriechom. Kríž nás vyslobodil z toho najhroznejšieho otroctva a to je hriech. Preto aj v erbe Kruciáty oslobodenia človeka je kríž. Iba kríž je víťazstvo, iba kríž je sloboda. K tomu by nám mohli pomôcť aj zo stredoveku križiacke výpravy do svätej zeme. Kresťanská Európa organizovala križiacke výpravy do svätej zeme za účelom oslobodiť Boží hrob od pohanov. To už nechcem rozoberať ako to dopadlo, ale proste tá myšlienka, ten úmysel bol svätý, bol čistý. KOČ to je v podstate krížová výprava, alebo križiacka výprava, alebo záchranná výprava za účelom oslobodiť Boží chrám, ktorý je v srdci človeka. A ten Boží chrám v srdci človeka je znehodnotený, je zneuctený, je pošpinený. Toto je podstata KOČ, pomôcť človeku, aby sa oslobodil. Človek, ktorý je ponížený, ktorý je zotročený, nielen teda zlom alkoholizmu, ale aj inými neduhmi. Teda chceme si uvedomiť aj dnes, že KOČ to nie sú tí čo nepijú. KOČ je hnutie za život človeka v slobode a pravde. To je čosi viac, to je vyšší rozmer pozerania na toto dielo. Pravda a sloboda sú hlavne pojmy KOČ. Hlavným heslom je NEBOJTE SA. Sú to slová Ježiša Krista – nebojte sa a samotná táto výzva v jednotnom a v množnom čísle 365 krát sa opakuje vo Sv. Písme. Proste, Boh nám v Písme svätom každý deň ponúka výzvu „neboj sa, nebojte sa“. Potom aj tento výrok, toto heslo, toto zvolanie patrilo do slovníka Jána Pavla II. To boli slová, ktoré povedal, keď prišiel v roku 1990 do Vajnor,. Väčšinou toto hovoril sv. otec, keď prišiel niekde na návštevu. Proste, ako nás ten strach trápi. Sloboda od strachu, prekonať strach aj o tom je KOČ. Písmeno veľké „M“ znamená Pannu Máriu, teda jej postavu. Panna Mária, ktorá stojí pod krížom a je vzorom zjednotenia sa s Kristom. Panna Mária je vzorom, modelom nového človeka. Ona je tá, ktorá sa rozhodla pre Krista. Ona je tá, ktorá uverila Ježišovi, ktorá ho prijala do svojho srdca, do svojho života, ktorá sa do neho zaľúbila. Ona je vzorom nového človeka. Kruciáta oslobodenia človeka je dielom Panny Márie. Ona je našim vzorom, ona je našim príkladom. Potom to malé „m“ v erbe to som ja to sme my. Vlastne my vstávame, my sa zapájame do diela záchrany človeka. Spolu s Máriou chceme stáť pod Kristovým krížom. Prečo o. Blachnický tento mariánsky rozmer tak vniesol do tohto diela, do tejto Kruciáty. On bol veľmi inšpirovaný a zafascinovaný dielom sv. Maximiliána Kolbeho. Blachnický bol dlhší čas v Niepokalanove v kláštore minoritov, tam pôsobil o. Maximilián Kolbe a tam ho veľmi naplnila Mariánska duchovnosť, mariánska myšlienka. A on vlastne túto mariánsku myšlienku vniesol aj do hnutia Svetlo-Život aj do samotného diela KOČ. Ako som povedal základnou cestou KOČ je evanjelizácia, modlitba a pôst. Tá abstinencia to je forma pôstu. To je dobrovoľná obeta lásky za blížneho. Je to prejav solidarity s trpiacim, ktorý nevládze. V erbe – je aj iný erb Kruciáty to sú dve spojené ruky na jednej úrovni. Ruka ktorá podáva pomoc druhému človekovi. Proste, ako keby ruka hovorila podávam ti pomocnú ruku, som s tebou, kvôli tebe, z lásky k tebe ochotne, dobrovoľne prijímam na seba tento záväzok abstinencie. Aj to, že nebudem kupovať a to, že nebudem ponúkať alkohol, to kvôli tebe, z lásky k tebe. Bratia a sestry. Kruciáta to nie sú len tí čo nepijú. Treba znova zdôrazniť a zopakovať, je to svedectvo života. Je to svedectvo života, je to prejav lásky, je to štýl života. Je to životný spôsob, je to postoj k životu. Prijatie abstinencie je krok, aby som mohol vstúpiť do tohto diela. Je dobré, ak to urobíme písomne, potom tak slávnostne, alebo polo slávnostne deklarácie dáme, položíme na oltár ako obetu svojho života. Potom sme zapísaní do knihy skutkov oslobodenia. Je to taký vonkajší prejav svedectva, vonkajší prejav lásky. Proste ľudia, svet potrebujú vidieť svedectvo, ľudia potrebujú vidieť znaky, znamenia. A to, že ja sa aj navonok prezentuje, že chcem slobodne dobrovoľne prijať tento sľub lásky za blížneho to je moje svedectvo. A vieme, že svet potrebuje vidieť svedectvo kresťanov. Že dá sa aj v tomto svete žiť v slobode a v pravde. Na jeden rok sa môžeme stať kandidátmi KKOČ a potom po určitom čase sa môžeme stať členmi KOČ. Táto možnosť vstúpiť do tohto diela je nad osemnásť rokov, ale samozrejme môžu aj mladší ľudia vstupovať do tohto diela. Je to aj preventívne dielo – proste pre mladých, pre mládež, pre deti. Lebo vieme, že aj 15-14 roční ľudia sa dávajú na tento neduh. Takže milí priatelia o. Blachnický keď zakladal toho dielo, tak veľmi ho oslovil a a inšpiroval úryvok zo Sv. Písma o Gedeonovi . Gedeonové vojsko – 30 tisíc mužov sa zhromaždilo a z tejto veľkej kopy Gedeon mal urobiť Božie vojsko. A Pán Boh mu povedal“ „Gedeon! Ty týchto mužov musíš preriediť, musíš vytriediť“. A nakoniec z tých 30 tisíc mužov ostalo 300 mužov, 300 vojakov. A s tými 300 mužmi išiel bojovať proti Filištíncom. A práve o. Blachnický tento biblický príbeh, túto udalosť používa na podstatu KOČ. Milióny nás nebude, ani desaťtisíce. Proste budeme Gedeonovo vojsko - 300 bojaschopných mužov. Proste nepozerajme sa na kvantitu, že málo nás je v rámci Slovenska, v rámci dediny, v rámci mesta. Boh potrebuje Gedeonovo vojsko, ľudí, ktorí sú zapálení, ktorí chcú bojovať. Ktorí chcú, ktorí majú túžbu, ktorí majú nadšenie. Milí priatelia ja vám prajem a želám, aby sme všetci boli naplnení veľkým nadšením, veľkou odvahou – bojovať, ísť a zachraňovať a pomáhať ľuďom, tým, ktorí to potrebujú. Ďakujem za pozornosť!

naspäť

Mediahost.sk - webhosting, registrácia domén, webdesign